Dagtilbud Katrinedal Til dagtilbudkatrinedal.holbaek.dk

Science profil

Science og matematik i børnehave handler om matematisk opmærksomhed, styrke børnenes nysgerrighed, underen, forståelse og lyst til at lære om verden omkring sig. Science og matematik i børnehave er ikke bøger og hæfter der har til formål at lære om bestemte dyr og planter.

Troldemosen har sat science og matematik på ugeplanen 

Målet med at arbejde med science og matematik i Troldemosen er at styrke børnenes i.
 -Lyst til at lære
 -Øget selvværd
 -Gå på mod
 -Forståelse af verden

De metoder vi gør brug af er.
 -At etablere små laboratorier med enkle eksperimenter.
 -Arbejder med svar til børnene der åbner op.
 -Griber børnenes naturlige matematiske nysgerrighed.

Hvordan ser det ud i hverdagen

I praksis betyder det at vores hverdag er præget af at vi puster liv i børnenes nysgerrighed, ved bevist at arbejde med, at skærpe og udvikle børns naturlige evne til at være nysgerrige og undrende. Vores pædagogik er særligt rettet mod en matematisk og naturvidenskabelig opmærksomhed. I praksis betyder det at vi har fokus på farver, størrelser, mønstre, mængder og vægt. 

Hvordan kan det lade sig gøre? det kan det fordi børn helt naturligt søger efter det der giver mening. Når pædagogen kvitterer med at vise interesse og deltagelse, smitter det af på børnene, og stimulerer det børnenes lærelyst, selvværd, gå på mod og forståelse af verden.
Når vi arbejder på den måde betyder det at børnene begynder, at konstruere mening og systematik på verden, og kan begynde at skelne mellem stort/ småt, langt/ kort, afstand og tid, rum og vægt  

Er der science og matematik i flyverdraget og huler

Ja det er der i høj grad. En flyverdragt er i virkeligheden 4 rør med en lynlås, men der er nødvendigt at tage den på i rigtig rækkefølge. En helt dagligdags ting, hvor det er nødvendigt med struktur og organisering, for at det lykkes at få flyverdragten på.
At bygge hule kræver fornærmelse for materialer, størrelser og sammenhængen mellem dem og hvordan man organiserer opgaven i rummet, det er en matematisk plan og børnene styrker evnen til at foretage problemløsende handlinger.

Kort fortalt så er det nogle af disse pædagogiske principper vi arbejder ud fra når vi har science på programmet. Og vores pædagoger er rigtig dygtige til at finde det science og matematik, det er i en helt almindelig hverdag i en børnehave.

Børn er født med at kunne lære gennem leg, og derfor er det vigtigt, at pædagogerne interesserer sig for indholdet i legen.

På lidt længere sigt forventer vi at etablere samarbejde med institutioner der har science som formål.
Hvis du har lyst til at vide mere om vores metoder og hverdag er du velkommen til at tage kontakt til os.

 



Feedback

Sidst opdateret

20.05.2017

Ansvarlig redaktør

Ziska Anabel Micola Seirup