Spring til indhold

Børn der forlader en dagplejer/legestue eller forsvinder i forbindelse med ekskursioner, ture o.l. 2023

Indsatsplan for Børn der forlader en dagplejer/legestue eller forsvinder i forbindelse med ekskursioner, ture o.l.

LÆRING OG TRIVSEL 

Indsatsplan – Børn der forlader en dagplejer/legestue eller forsvinder i forbindelse med ekskursioner, ture o.l.  

Gældende for Dagplejen Katrinedal 

 

Situation 

 

 

Denne indsatsplan handler om de situationer, hvor et barn forsvinder fra eller forlader en institution. Det kan både være på selve matriklen eller i forbindelse med ture, lejrskoler, ekskursioner mm. 

 

Alarmering 

 

 

 

Alarmering kan komme fra andre børn, ansatte eller øvrige personer, som har observeret et barn, der vækker bekymring, idet barnet færdes på egen hånd. 

 

Den, der modtager beskeden om et bortkommet barn, alarmerer den pædagogiske leder. 

 

Den pædagogiske leder: 

  • vurderer behovet for yderligere alarmering (afhængigt af borteværende tid, alder, omgivelser…)  
  • varetager alarmeringen af forældre. 
  • Vurderer behovet for og kontakter evt. den centrale krisestab.  

 

Opgaver  

 

 

 

  • Led efter barnet.  
  • Ring evt. 112 – afhængigt af tid/varighed, alder osv.  
  • Den pædagogiske leder vurderer, hvad der yderligere er behov for, hvis ikke alarmering af myndighederne finder sted. 

 

Dagtilbud 

  • At finde barnet og, afhængigt af barnets tilstand, skabe tryghed for barnet. 
  • Indkalde forældrene til samtale senest samme dag. Den pædagogiske leder vurderer behovet. 

 

 

Handlinger 

 

 

 

 

Straks  

  • Led efter barnet. Vurder behovet for evt. at omfordele nogle ressourcer, så der både kan ledes efter det bortkomne barn såvel som tages hånd om de øvrige børn. 
  • Tilkald nødvendig hjælp – fx fra kolleger eller 112. 
  • Afhængigt af alder vurderes det, hvordan øvrige børn kan indgå i at finde ud af, hvor det bortkomne barn opholder sig. 
  • Skab tryghed for barnet, når det er fundet, samt for den øvrige børnegruppe.  

 

Umiddelbart efter/ resten af dagen   

  • Informer relevante pårørende, ansatte, presse osv. 
  • Informer relevante kammerater etc. 

 

Opfølgning  

Uddrag og overdrag umiddelbar læring af situationen. 

Sikre tryghed i den øvrige forældregruppe og børnegruppe – afhængigt af, hvad der er sket.  

 

 

Ledelse og organisation  

 

 

 

Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontakt information. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.  

 

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. 
  • Den pædagogiske leder ’leder’ indsatsen, evt. indtil Læring og Trivsels centrale krisestab tager over.  
  • Den pædagogiske leder eller dennes nærmeste leder, områdeleder, har ansvaret for kommunikation og opfølgning.  

 

Kommunikation 

 

 

 

  • Den pædagogiske leder informerer nærmeste leder, Ziska Seirup, og chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, snarest muligt samme dag.  
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, håndterer evt. presse-henvendelse i samarbejde med kommunikations-afdelingen. 

 

Kontakt oplysninger 

 

 

 

  • Alarmcentralen 112 
  • Alice Sedam, pædagogisk leder: Mobil: 72 36 63 84 
    Mail: sedam@holb.dk 
  • Ziska Seirup, områdeleder 
  • Mobil: 72 36 63 77 
  • Mail: zise@holb.dk   
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk   
  • Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: 72 36 23 84, lasso@holb.dk   

  

 

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter 

 

  • Psykisk krisehjælp til medarbejdere  

 

 

Oprettelse/revision 

 

 

Denne indsatsplan er udarbejdet af Birgitte Spandet Thielsen, konsulent ved Fagcenter for Læring & Trivsel. 

Opdateret af Tina Teglers den 031023

 

 



Feedback

Sidst opdateret

09.01.2024

Ansvarlig redaktør

Hanne Birgitte Hellisen