Børn der forlader en dagplejer/legestue eller forsvinder i forbindelse med ekskursioner, ture o.l. 2023
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan – Børn der forlader en dagplejer/legestue eller forsvinder i forbindelse med ekskursioner, ture o.l.
Gældende for Dagplejen Katrinedal |
|
Situation
|
Denne indsatsplan handler om de situationer, hvor et barn forsvinder fra eller forlader en institution. Det kan både være på selve matriklen eller i forbindelse med ture, lejrskoler, ekskursioner mm. |
Alarmering
|
Alarmering kan komme fra andre børn, ansatte eller øvrige personer, som har observeret et barn, der vækker bekymring, idet barnet færdes på egen hånd.
Den, der modtager beskeden om et bortkommet barn, alarmerer den pædagogiske leder.
Den pædagogiske leder:
|
Opgaver
|
Dagtilbud
|
Handlinger
|
Straks
Umiddelbart efter/ resten af dagen
Opfølgning Uddrag og overdrag umiddelbar læring af situationen. Sikre tryghed i den øvrige forældregruppe og børnegruppe – afhængigt af, hvad der er sket.
|
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontakt information. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.
|
Kommunikation
|
|
Kontakt oplysninger
|
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er udarbejdet af Birgitte Spandet Thielsen, konsulent ved Fagcenter for Læring & Trivsel. Opdateret af Tina Teglers den 031023
|
Sidst opdateret
09.01.2024
Ansvarlig redaktør