Pilehytten
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved alvorlige ulykker med børn og/eller personale involveret
Gældende for Børnehuset Pilehytten |
|
Situation
|
Et eller flere børn og/eller voksne er kommet alvorligt til skade, mens de er i skole/institution. |
Alarmering
|
|
Opgaver
|
At stoppe ulykken, hjælpe tilskadekomne og tage hånd om eventuelle vidner til ulykken. |
Handlinger
|
Straks
Umiddelbart efter/resten af dagen
*SÅDAN YDER DU KOLLEGIAL PSYKISK FØRSTEHJÆLP HVIS DER ER SKET EN ALVORLIG ULYKKE:
Opfølgning
|
Ledelse og organisation
|
Alle enheder udpeger/sammensætter en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr
|
Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter.
Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk
Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjerte-starter. |
Kommunikation
|
|
Kontakt oplysninger
|
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er udarbejdet af Anja Skou Poulsen, konsulent ved Fagcenter for Læring & Trivsel. Opdateret af Tina Teglers den 091023 |
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan – Børn der forlader en institution eller forsvinder i forbindelse med ekskursioner, ture o.l.
Gældende for Børnehuset Pilehytten |
|
Situation
|
Denne indsatsplan handler om de situationer, hvor et barn forsvinder fra eller forlader en institution. Det kan både være på selve matriklen eller i forbindelse med ture, lejrskoler, ekskursioner mm. |
Alarmering
|
Alarmering kan komme fra andre børn, ansatte eller øvrige personer, som har observeret et barn, der vækker bekymring, idet barnet færdes på egen hånd
Den, der modtager beskeden om et bortkommet barn, alarmerer Satu Sørensen, som:
|
Opgaver
|
Dagtilbud
Indskoling/mellemtrin
Udskoling Dette er ikke umiddelbart en akut situation, men barnets alder og funktionsniveau skal selvfølgelig tages i betragtning. Har eleven været væk over xxx timer og der ikke kan skabes kontakt til eleven, bliver situationen akut. Brug evt. en kammerat til at komme i kontakt med eleven via mobiltelefon.
|
Handlinger
|
Straks
Umiddelbart efter/ resten af dagen
Opfølgning Uddrag og overdrag umiddelbar læring af situationen. Sikre tryghed i den øvrige forældregruppe og børnegruppe – afhængigt af, hvad der er sket. |
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontakt information. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
|
Kommunikation
|
|
Kontakt oplysninger
|
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er udarbejdet af Birgitte Spandet Thielsen, konsulent ved Fagcenter for Læring & Trivsel. Opdateret af Tina Teglers den 091023 |
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved brand
Gældende for Børnehuset Pilehytten |
|
Situation
|
I tilfælde af brand og behov for evakuering følger alle enheder disse overordnede retningslinjer.
VIGTIGT: Denne indsatsplan skal tilpasses for hver enkelt enhed i henhold til de lokale forhold på matriklen. |
Alarmering
|
Den person der opdager branden, aktiverer brandalarmen ALARMERING AF BRANDVÆSEN SKER AUTOMATISK – VI SKAL RINGE TIL SKOLE SERVICEMEDARB JOHNNY 72 36 60 72
Når brandalarmen lyder:
Alle bevæger sig mod det udendørs samlingssted, som er aftalt på matriklen (jf lokal indsatsplan) PÅ PLADSEN VED BÅLSTEDET.
Ved opkald til 112 skal du oplyse:
Efter opkald til 112 skal du altid:
Den stedlige leder: Satu Sørensen
|
Opgaver
|
Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l. Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.
SKUMSLUKKERE : I LIGGEHALLEN + 1. SAL GANG V. LOFTRUM BRANDSLANGE : PÅ MEJSESTUEN GARDEROBE + 1 SAL I LILLE GENNEMGANG DISSE KAN NÅ UD TIL ALLE LOKALER BRANDTÆPPE: LÆRKESTUEN GARDEROBE + SVALESTUEN V. BAGDØREN MOD TERRASSEN |
Handling
|
Straks:
Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l.
Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.
Handlinger umiddelbart efter hændelsen:
Opfølgning: Stedlige leder Satu Sørensen følger op på de kriseramte, og de personer der fortsat modtager krisehjælp. |
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr
|
[jf. lokal indsatsplan for placering af ovenstående].
Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk
Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter. |
Kommunikation
|
|
Kontakt oplysninger
|
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er udarbejdet af Anja Skou Poulsen, konsulent v. Fagcenter for Læring & Trivsel. Opdateret af Tina Teglers den 091023 |
BRANDINSTRUKS FOR BØRNEHUSET PILEHYTTEN
RØGALARMERNE SKAL ALTID RESPEKTERES, OG RØMNING AF BØRNEHUSET FOREGÅR UD FRA NEDENSTÅENDE RETNINGSLINIER.
- NÅR EN RØGALARM GIVER SIGNAL, KONTROLERER DEN NÆRMESTE VOKSNE HVAD DER ER SKET, OG VURDERER OMFANGET.
ER DET ALVORLIGT GIVES DER SIGNAL TIL AT ALLE BØRN OG VOKSNE FORLADER BØRNEHUSETS BYGNING OG TAGER OPSTILLING PÅ PLADSEN VED BÅLSTEDET.
SE UDVIDET INSTRUKS
FLUGTVEJEN FOR ALLE LOKALER ER SAMME VEJ SOM MAN KOM IND – ELLER NÆRMESTE SIKRE UDGANG.
- ALARMERING AF BRANDVÆSEN SKER AUTOMATISK – VI SKAL RINGE TIL SKOLE SERVICEMEDARB JOHNNY 72366072
- DE VOKSNE TAGER IPAD’SENE MED UD, OG EN VOKSEN FORLADER SOM DEN SIDSTE BYGNINGEN OG LUKKER DØRENE EFTER SIG.
IMENS TJEKKER DE ØVRIGE VOKSNE AFKRYDSNINGSSEDLERNE/
IPAD’SENE OG HOLDER MANDTAL.
- AFPATRULJERING AF LOKALERNE OG EVT. BRANDBEKÆMPELSE FORETAGES AF ADMINISTRATIVT PERSONALE SAMT EVT. LEDIGE ANSATTE.
DET PÅHVILER LEDELSEN AT ALLE ANSATTE ER ORIENTERET OM BRANDINSTRUKTIONEN.
DET PÅHVILER GRUPPE-PÆDAGOGEN AT ALLE BØRN ER ORIENTERET OM BRANDINSTRUKTIONEN.
BRANDMATERIEL FOREFINDES FØLGENDE STEDER :
SKUMSLUKKERE : I LIGGEHALLEN + 1. SAL GANG V. LOFTRUM
BRANDSLANGE : PÅ MEJSESTUEN GARDEROBE + 1 SAL I LILLE GENNEMGANG
DISSE KAN NÅ UD TIL ALLE LOKALER
BRANDTÆPPE : LÆRKESTUEN GARDEROBE + SVALESTUEN V. BAGDØREN MOD TERRASSEN
UDVIDET BRANDINSTRUKS
FOR BØRNEHUSET PILEHYTTEN
HVAD SKAL ALTID VÆRE FORBEREDT OG HVEM GØR HVAD.
NÅR ALARMEN GÅR I GANG / NÅR BRANDEN OPDAGES GIVES DER BESKED TIL DET ØVRIGE PERSONALE OG BRANDVÆSENET ALARMERES AUTOMATISK.
DET VURDERES OM MAN KAN BEKÆMPE ILDEN MED DET FORHÅNDVÆRENDE BRANDSLUKNINGSMATERIALE.
I CYKELSKURET (SOM VUGGESTUEN MEDBRINGER NØGLE TIL) STÅR EN KASSE MED TÆPPER TIL AT HOLDE BØRNENE VARME – ET PAR LIGGEUNDERLAG TIL AT STÅ PÅ – PLASTIKPOSER – PLASTER - LOMMELYGTE –.
AMR ER ANSVARLIG FOR AT DENNE KASSE ALTID ER UP TO DATE.
I KASSEN LIGGER OGSÅ POSER TIL AT GIVE BØRNENE PÅ FØDDERNE FOR AT HOLDE DISSE TØRRE.
DENNE KASSE – SAMT IPADS - TAGER DEN FØRST INDMØDTE PERSONALE ( KL. 6.15) OG GÅR TIL SAMLINGSSTEDET VED BÅLPLADSEN OG TAGER IMOD BØRNENE.
DE NÆSTINDMØDTE PERSONALER ( KL. 7.30) TØMMER FØRST DE RUM DE ER I, OG SENDER BØRNENE UD AF DEN NÆRMESTE SIKRE DØR MOD UDGANGEN HVOR EN PERSONALER TAGER IMOD OG SENDER DEM VIDERE – TIL SAMLINGSSTEDET VED BÅLPLADSEN, HVOR DER BLIVER TAGET IMOD DEM.
NÅR ALLE ER UDE SAMLES MAN VED SAMLINGSSTEDET VED FODBOLDMÅLET OG DER HOLDES MANDTAL EFTER IPAD’SENE
EN FRA ADMINISTRATIONEN – ELLER HVIS DENNE IKKE ER TILSTEDE – DEN DER OPDAGEDE BRANDEN – GENNEMGÅR ALLE RUM FOR AT TJEKKE OM ALLE ER UDE.
NÅR MAN HAR FÅET SAMLET ALLE, VURDERES DET OM BØRNEFLOKKEN SKAL BRINGES ET ANDET STED HEN.
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved overgreb på børn
Gældende for Børnehuset Pilehytten |
|
Situation
|
En medarbejder får kendskab til eller mistanke om at et barn/en ung har været udsat for vold eller seksuelt overgreb jf. Socialstyrelsens definitioner heraf.
Denne viden kan komme fra udsagn fra barnet selv, eller fra vidner eller fra tilståelse fra den person, som har udsat barnet eller den unge for overgreb. Mistanken kan også komme fra observationer af mærker, hændelser eller ændret adfærd hos barnet/den unge
Håndteringen af en mistanke eller viden er afhængig af, hvem mistanken om overgreb retter sig mod:
|
Alarmering
|
Nærmeste leder (stedlige leder) Satu Sørensen kontakter Børneindsatsens vagt på telefon 72 36 47 73 umiddelbart efter at denne er blevet gjort bekendt med mistanken. Barnets forældre må ikke orienteres. På baggrund af dialog med lederen om mistanken, sammenholdt med viden om barnet/ den unge/familien vurderer Børneindsatsens vagt, hvad der videre skal ske.
Den der får mistanke eller viden skal tage direkte kontakt til leder af Børneindsatsens myndighedsafdeling eller leder af tværgående opgaver i Børneindsatsen. Leder af myndighed, Børn og Unge: 72 36 12 76 Leder af tværgående opgaver, Den Sociale Indgang: 72 36 46 37 Vagttelefon: 72 36 47 73 Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: 72 36 36 73, lasso@holb.dk |
Opgaver
|
|
Handling
|
Den stedlige leder Satu Sørensen beder medarbejder(e) om at nedskrive hvilke tegn, signaler eller hændelser, der ligger til grund for vedkommendes viden eller mistanke. Nedskriv præcist hvad du/I har hørt/set/gjort i den konkrete situation.
Afhængigt af, hvem mistanken er rettet mod, er handlingerne følgende:
Beskrivelserne sendes efter aftale med vagten hurtigst muligt som en underretning. Sendes der fra en intern Holbæk Kommune mail sendes der til mailadressen: underretning@holb.dk Hvis der ikke sendes fra en Holbæk Kommune mail, sendes den til sikunderret@holb.dk (brug send sikkert knap)
Børneindsatsen (myndighed og PPR vurderer i samarbejde med leder og/eller chef for Læring og Trivsel det videre forløb.
Børneindsatsen (myndighedsafdelingen) orienterer chef for Læring og Trivsel, der træffer afgørelse om det videre forløb. Herunder indkaldelse af beredskabsteamet og kontakt til politiet.
|
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontakt information. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. Børneindsatsen (myndighed) leder den del af indsatsen, der handler om barnets tryghed og trivsel med inddragelse af de ansatte, som barnet kender.
Børneindsatsen iværksætter dermed de efterfølgende handlinger, der er beskrevet i den eksisterende beredskabsplan
Hvis mistanken er rettet mod en ansat, aktiveres Læring og Trivsels centrale krisestab (se delplan for roller).
Læring og Trivsels centrale krisestab skal f.eks. forholde sig til:
|
Bemanding og udstyr
|
|
Kommunikation
|
Hvis mistanken gælder en ansat, tager kriseberedskabet i øvrigt stilling til følgende:
|
Kontakt oplysninger
|
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er udarbejdet af Birgitte Spandet Thielsen. Opdateret af Tina Teglers den 091023 |
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer)
Gældende for Børnehuset Pilehytten |
|
Situation
|
I tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud følger alle enheder indenfor LAER disse overordnede retningslinjer, tilpasses den enkelte enhed efter behov.
OBS: Der laves en lokal indsatsplan for de områder/enheder, hvor det er påkrævet at have en ’backup plan’. Den lokale indsatsplan skal beskrive hvordan det sikres, at vigtige oplysninger kan tilgås i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud.
Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor kritiske systemer (såsom Aula, Tabulex/SFO Børn og personale, TEA, TRIO, Assemble/NemPlads) er utilgængelige i en længere periode, f.eks. pga. manglende forbindelse til internettet. Det er ikke muligt at tilgå eller udskrive vigtige oplysninger, såsom elektronisk dokumentation, børnelister, kontakt oplysninger (fx på forældre), oplysninger om medicinering (BSC/Undløse) o.l.
Eksempler på oplysninger der skal være tilgængelige i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud:
Metoder til sikring af adgang til vigtige data:
|
Alarmering
|
Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til den stedlige leder, Satu Sørensen
Den stedlige leder Satu Sørensen kontakter andre skoler/institutioner i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet.
Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør.
Den stedlige leder kontakter nærmeste leder (områdeleder/skoleleder/N4-leder) Ziska Seirup
Den stedlige Satu Sørensen eller nærmeste leder Ziska Seirup kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud; dels for at orientere om problemet, og for at finde ud af, hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra.
Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på 72 36 43 77 eller der skrives til isikkerhed@holb.dk
IT-vagten/Vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på 72 36 12 34.
It-vagten/Vagttelefonen omfatter udelukkende kritisk IT f.eks. fejl eller nedbrud på:
|
Opgaver
|
|
Handling
|
Den enkelte enhed skal lave en lokal indsatsplan med beskrivelse af, hvilke oplysninger, der er vigtige at sikre adgang til i tilfælde af et IT-nedbrud, og hvordan dette lavpraktisk kan gøres.
Metoder til sikring af adgang til vigtige data:
|
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontakt information. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr
|
Den stedlige leder Satu Sørensen vurderer behovet for ekstra bemanding, - fx ved behov for udførelse af flere ’manuelle’ opgaver grundet manglende adgang til fagsystemer e.l.
Hvilket udstyr der skal anvendes til sikring af kritiske data besluttes lokalt og nedfældes i en lokal indsatsplan. |
Kommunikation
|
Se afsnit om ’Alarmering’
Den stedlige leder Satu Sørensen eller nærmeste leder (områdeleder/skoleleder/N4-leder) Ziska Seirup:
Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere (at elektronisk information ikke kan sendes og modtages). |
Kontakt oplysninger
|
Kontakt oplysninger på:
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
Opbevaring af personfølsomme oplysninger i tilfælde af fysiske udskrifter mv., brug af harddisk, USB osv. [GDPR] ’Dobbeltlås-princippet’. (fysiske dokumenter låses inde i et skab i et aflåst rum). |
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er udarbejdet af Anja Skou Poulsen, konsulent ved Fagcenter for Læring og Trivsel. Opdateret af Tina Teglers den 091023 |
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved tilfælde af alvorlig, smitsom sygdom
Gældende for Børnehuset Pilehytten |
|
Situation
|
Et eller flere børn eller ansatte udviser symptomer på en alvorlig, smitsom sygdom. Der er risiko for, at børn og voksne kan blive smittet af alvorlig sygdom i institutionen, skolen eller anden arbejdsplads i Læring og Trivsel. |
Alarmering
|
Hvor kommer alarmen fra?
Hvem skal alarmeres? I tilfælde af anmeldelsespligtig smitsom sygdom:
I andre tilfælde af alvorlig, smitsom sygdom:
|
Opgaver
|
|
Handling
|
|
Ledelse og organisation
|
Alle arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne. Stedlige leder Satu Sørensen eller dennes nærmeste leder (områdeleder/skoleleder/N4-leder) Ziska Seirup leder indsatsen (kriseleder). Denne er ansvarlig for at de øvrige roller i den lokale krisestab besættes samt for at orientere chef for Læring og Trivsel, Karina Møller på telefon eller mail. |
Bemanding og udstyr
|
Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere: www.hjertestarter.dk |
Kommunikation
|
Kriselederen Informerer egen nærmeste leder og sørger for, at de berørte børn og forældre orienteres via telefon.
Ansvarlig for involverede personer Udarbejder, i samarbejde med sundhedsplejen og den kommunikationsansvarlige, information til personale og forældre, som ikke er i risikogruppen.
Ansvarlig for log og dokumentation Udarbejder notat, som beskriver forløbet og sender det til kriselederen.
Ansvarlig for kommunikation Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, håndterer presse, web og intranet samt anden formidling til involverede. |
Kontakt oplysninger
|
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
Vær opmærksom på evt. behov for ekstra rengøring af lokaler – efter vurdering af Sundhedsplejen eller Styrelsen for Patientsikkerhed.
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er udarbejdet af Line Andersen, konsulent v. Fagcenter for Læring & Trivsel. Opdateret af Tina Teglers den 091023 |
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan - Vold og trusler mod medarbejdere
Gældende for Børnehuset Pilehytten |
|
Situation
|
Denne indsatsplan har til formål at sikre en hensigtsmæssig håndtering af episoder, hvor en medarbejder er blevet udsat for vold/overgreb eller trusler om vold.
Definition på vold/overgreb:
Vold/overgreb kan være af både fysisk og/eller psykisk karakter:
|
Alarmering
|
Ved opkald til 112 skal du oplyse:
Efter opkald til 112 skal du altid:
|
Opgaver
|
|
Handlinger
Sådan gør du ved overfald og trusler:
|
Straks:
*SÅDAN YDER DU KOLLEGIAL PSYKISK FØRSTEHJÆLP I TILFÆLDE AF VOLD ELLER TRUSLER:
Handlinger umiddelbart efter hændelsen:
Opfølgning:
|
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr
|
I akutte tilfælde: Benyt førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk
Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil tlf. og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter.
Anvender dit arbejdssted ambulancebreve benyttes disse. Et ambulancebrev indeholder oplysninger om hvilke nærmeste kollegaer den voldsramte ønsker skal hjælpe, samt hvilke personer der kan yde omsorg i hjemmet. |
Kommunikation
|
|
Kontaktoplysninger
|
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er udarbejdet af Anja Skou Poulsen, konsulent i Fagcenter for Læring & Trivsel. Opdateret af Tina Teglers den 091023 |
Sidst opdateret
09.01.2024
Ansvarlig redaktør