LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved alvorlige ulykker med børn og/eller personale involveret
Gældende for Børnehuset Pilehytten
|
Situation
|
Et eller flere børn og/eller voksne er kommet alvorligt til skade, mens de er i skole/institution.
|
Alarmering
|
- Alarmen kan komme fra ansatte, børn eller udefrakommende.
- Alarmér akut hjælp 112.
- Pæd. Satu Sørensen alarmeres via 72 36 63 66 / satus@holb.dk
- Satu Sørensen alarmerer områdeleder Ziska Seirup 72 36 63 77 / zise@holb.dk
- Satu Sørensen / Ziska Seirup vurderer, om den centrale krisestab skal alarmeres.
|
Opgaver
|
At stoppe ulykken, hjælpe tilskadekomne og tage hånd om eventuelle vidner til ulykken.
|
Handlinger
|
Straks
- Stop ulykken og hjælp tilskadekomne.
- Fordel de akutte opgaver imellem jer:
- Sørg for at samle andre børn i sikkerhed.
- Tilkald den nødvendige hjælp indtil beredskabet kommer og tager over.
- Aftal hvem der tager imod beredskabet.
Umiddelbart efter/resten af dagen
- Giv/sørg for psykisk førstehjælp til tilskadekomne, vidner, pårørende og andre involverede.
- Sørg for den/de kriseramte får fortsat hjælp og ikke er alene.
- Vurder behovet for fortsat krisehjælp og kontakt til PPR. Birgitte Laursen 72 36 12 78, blaur@holb.dk
- Informer relevante pårørende, ansatte, presse.
- Tag stilling til information af øvrige forældre.
*SÅDAN YDER DU KOLLEGIAL PSYKISK FØRSTEHJÆLP HVIS DER ER SKET EN ALVORLIG ULYKKE:
- Lad ikke personen være alene.
- Skab ro og tryghed.
- Lyt – lad personen fortælle (igen og igen), hvad der er sket.
- Undgå at kritisere personens handlinger.
- Hjælpe evt. med at kontakte familie og pårørende.
- Følg evt. personen hjem.
- Sørg for at han/hun ikke er alene det første døgn.
- Ledsag personen til skadestuen, hvis det er påkrævet.
Opfølgning
- Anmeld eventuelt ulykken til arbejdstilsynet.
- Inddrag den lokale krisestab.
- Følg op på de kriseramte og andre involverede.
|
Ledelse og organisation
|
Alle enheder udpeger/sammensætter en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.
- Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats.
- Satu Sørensen ’leder’ indsatsen, evt. indtil Læring og Trivsels centrale krisestab tager over.
- Satu Sørensen har ansvaret for kommunikation og opfølgning.
|
Bemanding og udstyr
|
Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter.
Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk
Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjerte-starter.
|
Kommunikation
|
- Satu Sørensen informerer Ziska Seirup og chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, snarest muligt samme dag.
- Eventuel pressehenvendelse håndteres af chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, i samarbejde med kommunikationsafdelingen.
|
Kontakt oplysninger
|
- Alarmcentralen 112
- Satu Sørensen 72 36 63 66
- Ziska Seirup 72 36 63 77
- Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk
- Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: 72 36 36 73, lasso@holb.dk
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
- Psykisk krisehjælp til medarbejdere
|
Oprettelse/revision
|
Denne indsatsplan er udarbejdet af Anja Skou Poulsen, konsulent ved Fagcenter for Læring & Trivsel.
Opdateret af Tina Teglers den 091023
|