Spring til indhold

Alvorlige ulykker i Børnehuset Pilehytten 2023

Indsatsplan i tilfælde af Alvorlige ulykker i Børnehuset Pilehytten

LÆRING OG TRIVSEL 

Indsatsplan ved alvorlige ulykker med børn og/eller personale involveret 

Gældende for Børnehuset Pilehytten 

 

Situation 

 

 

Et eller flere børn og/eller voksne er kommet alvorligt til skade, mens de er i skole/institution. 

 

Alarmering 

 

  • Alarmen kan komme fra ansatte, børn eller udefrakommende.  
  • Alarmér akut hjælp 112.
  • Pæd. Satu Sørensen alarmeres via 72 36 63 66 / satus@holb.dk  
  • Satu Sørensen alarmerer områdeleder Ziska Seirup 72 36 63 77 / zise@holb.dk  
  • Satu Sørensen / Ziska Seirup vurderer, om den centrale krisestab skal alarmeres. 

 

Opgaver  

 

 

At stoppe ulykken, hjælpe tilskadekomne og tage hånd om eventuelle vidner til ulykken. 

 

Handlinger 

 

Straks  

  • Stop ulykken og hjælp tilskadekomne.  
  • Fordel de akutte opgaver imellem jer: 
  • Sørg for at samle andre børn i sikkerhed. 
  • Tilkald den nødvendige hjælp indtil beredskabet kommer og tager over. 
  • Aftal hvem der tager imod beredskabet. 

 

Umiddelbart efter/resten af dagen 

  • Giv/sørg for psykisk førstehjælp til tilskadekomne, vidner, pårørende og andre involverede.  
  • Sørg for den/de kriseramte får fortsat hjælp og ikke er alene.  
  • Vurder behovet for fortsat krisehjælp og kontakt til PPR. Birgitte Laursen 72 36 12 78, blaur@holb.dk  
  • Informer relevante pårørende, ansatte, presse.  
  • Tag stilling til information af øvrige forældre. 

 

*SÅDAN YDER DU KOLLEGIAL PSYKISK FØRSTEHJÆLP HVIS DER ER SKET EN ALVORLIG ULYKKE: 

  • Lad ikke personen være alene. 
  • Skab ro og tryghed. 
  • Lyt – lad personen fortælle (igen og igen), hvad der er sket.   
  • Undgå at kritisere personens handlinger. 
  • Hjælpe evt. med at kontakte familie og pårørende. 
  • Følg evt. personen hjem. 
  • Sørg for at han/hun ikke er alene det første døgn. 
  • Ledsag personen til skadestuen, hvis det er påkrævet. 

 

Opfølgning  

  • Anmeld eventuelt ulykken til arbejdstilsynet.  
  • Inddrag den lokale krisestab.  
  • Følg op på de kriseramte og andre involverede.  

 

Ledelse og organisation  

 

 

Alle enheder udpeger/sammensætter en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.  

 

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. 
  • Satu Sørensen ’leder’ indsatsen, evt. indtil Læring og Trivsels centrale krisestab tager over.  
  • Satu Sørensen har ansvaret for kommunikation og opfølgning.  

 

Bemanding og udstyr 

 

 

Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter. 

 

Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk 

 

Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjerte-starter. 

 

Kommunikation 

 

  • Satu Sørensen informerer Ziska Seirup og chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, snarest muligt samme dag.  
  • Eventuel pressehenvendelse håndteres af chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, i samarbejde med kommunikationsafdelingen. 

 

Kontakt oplysninger 

 

 

  • Alarmcentralen 112
  • Satu Sørensen 72 36 63 66 
  • Ziska Seirup 72 36 63 77 
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk    
  • Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: 72 36 36 73, lasso@holb.dk   

 

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter 

 

 

  • Psykisk krisehjælp til medarbejdere  

 

 

Oprettelse/revision 

 

Denne indsatsplan er udarbejdet af Anja Skou Poulsen, konsulent ved Fagcenter for Læring & Trivsel. 

Opdateret af Tina Teglers den 091023

 



Feedback

Sidst opdateret

09.01.2024

Ansvarlig redaktør

Hanne Birgitte Hellisen