Spring til indhold

Brand i Børnehuset Pilehytten 2023

Indsatsplan i tilfælde af Brand i Børnehuset Pilehytten

LÆRING OG TRIVSEL  

Indsatsplan ved brand 

Gældende for Børnehuset Pilehytten

 

Situation 

 

 

I tilfælde af brand og behov for evakuering følger alle enheder disse overordnede retningslinjer.  

 

VIGTIGT: Denne indsatsplan skal tilpasses for hver enkelt enhed i henhold til de lokale forhold på matriklen.  

 

Alarmering 

 

 

Den person der opdager branden, aktiverer brandalarmen ALARMERING AF BRANDVÆSEN SKER AUTOMATISK –  VI SKAL RINGE TIL SKOLE SERVICEMEDARB JOHNNY 72 36 60 72 

 

Når brandalarmen lyder:  

  • De steder hvor børn og voksne opholder sig forlades stille og roligt - via nærmeste angivne flugtveje hvis indendørs.  

Alle bevæger sig mod det udendørs samlingssted, som er aftalt på matriklen (jf lokal indsatsplan) PÅ PLADSEN VED BÅLSTEDET. 

  • Husk at medbringe børnelister/Ipads med overblik over børnene.  
  • Der ringes 112.  

 

Ved opkald til 112 skal du oplyse: 

  • Præcis adresse/lokation.  Børnehuset Pilehytten Hovedgaden 56, 4520 Svinninge 
  • Hvor på matriklen det brænder. 
  • Hvad der brænder. 
  • Om der er tilskadekomne. 
  • Hvem du er, og hvor du ringer fra. 
  • Aftal altid præcist mødested og evt. tilkørselsvej for redningskøretøjer.  

 

Efter opkald til 112 skal du altid: 

  • Sørge for, at der bliver taget imod hjælpen på det aftalte mødested. 
  • Informere din ledelse. 

 

Den stedlige leder: Satu Sørensen 

  • Alarmeres, og orienterer nærmeste leder Ziska Seirup (områdeleder/skoleleder/N4-leder). 
  • Sørger for at supportere og lede brandvæsnet i den rigtige retning. 

 

Opgaver  

 

 

Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l. 

Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes. 

 

SKUMSLUKKERE :  

I LIGGEHALLEN + 1. SAL GANG V. LOFTRUM 

BRANDSLANGE  :  PÅ MEJSESTUEN GARDEROBE + 1 SAL I LILLE GENNEMGANG DISSE KAN NÅ UD TIL ALLE LOKALER 

BRANDTÆPPE:      LÆRKESTUEN GARDEROBE + SVALESTUEN V. BAGDØREN MOD TERRASSEN 

 

Handling 

 

 

 

Straks: 

 

Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l. 

 

Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.  

  • Den/de voksne der er vidner til branden, informerer den stedlige leder, som aktiverer krisestaben. 
  • Den stedlige leder Satu Sørensen informerer brandvæsnet om status på evakueringen. 
  • Den/de voksne der er sammen med børnene/har ansvaret for børnene, sørger for at alle kommer med ud, og at alle går mod det aftalte samlingssted (jf. lokal indsatsplan).  
  • Ipad, børnelister e.l. registrering af børnene medbringes, så børnene kan tælles på samlingsstedet.  
  • Den stedlige leders nærmeste leder (områdeleder/skoleleder/N4-leder) Ziska Seirup informeres om/når alle personer er evakueret. 

 

Handlinger umiddelbart efter hændelsen: 

  • Stedlige leder Satu Sørensen sørger for, at der ydes (kollegial) psykisk førstehjælp til de berørte personer, der har brug for det.  
  • De kriseramte skal tilbydes fortsat (psykologisk) krisehjælp efter behov. Holbæk kommunes HR-afdeling kan kontaktes ved behov for psykologhjælp psykolog@holb.dk  
  • Ved akut krise udenfor normal arbejdstid kan Falck Healthcare kontaktes direkte på 70 10 20 12. 
  • Stedlige leder (evt. i samarbejde med nærmeste leder) Satu Sørensen vurderer behovet for kontakt til PPR 
  • Birgitte Laursen 72 36 12 78, blaur@holb.dk  (PPR tilbyder hjælp i form af rådgivning, vejledning og sparring til ledelse og personale v. voldsomme hændelser/ulykker hvor børn er direkte eller indirekte involveret).  
  • Relevante parter informeres om hændelsen (forældre, pårørende, andre ansatte o.a.). 

 

Opfølgning: 

Stedlige leder Satu Sørensen følger op på de kriseramte, og de personer der fortsat modtager krisehjælp. 

 

Ledelse og organisation  

 

 

Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer. Se Delplan for Læring og Trivsel for uddybelse af rollerne.  

 

  • Den/de medarbejdere der opdager branden og er nærmest skadestedet, gennemfører den første akutte indsats. 
  • Den stedlige leder ’leder’ indsatsen, evt. indtil Læring & Trivsels centrale krisestab tager over.  
  • Den stedlige leder har ansvaret for kommunikation og opfølgning.  

 

Bemanding og udstyr 

 

 

  • Brandmateriel: pulverslukker og/eller brandtæppe. 
  • Førstehjælpskasse og hjertestarter  

[jf. lokal indsatsplan for placering af ovenstående]. 

 

Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk 

 

Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter. 

 

Kommunikation 

 

 

  • Den stedlige leder Satu Sørensen eller dennes nærmeste leder Ziska Seirup informerer kriseleder i Læring og Trivsels centrale krisestab - Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller - snarest muligt samme dag. Hun vurderer om Læring og Trivsels centrale krisestab skal aktiveres. 
  • Den stedlige leder Satu Sørensen kontakter TRIO/AMR. 
  • Eventuel pressehenvendelse håndteres af chef for Læring og Trivsel i samarbejde med kommunikationsafdelingen. 
  • Information sker så vidt muligt, efter aftale med de pårørende.  

 

Kontakt oplysninger 

 

 

  • Alarmcentralen 112  
  • Stedlige leder: Satu Sørensen 
  • Områdeleder/skoleleder: Ziska Seirup 
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk  
  • Alternativt leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: 72 36 36 73, lasso@holb.dk  
  • PPR: Inden for almindelig åbningstid kontaktes enten Børneindsatsens Fælles Indgang (72 36 63 30), leder af PPR (72 36 71 96) eller den lokale psykolog Birgitte Laursen 72 36 12 78, blaur@holb.dk  - Uden for åbningstid lægges besked på telefon og mail til Boerneindsatsen@holb.dk, som vil vende tilbage hurtigst muligt. 
  • Kommunens HR-afdeling ift. psykologhjælp: psykolog@holb.dk  
  • Ved akut krise udenfor normal arbejdstid kan Falck Healthcare kontaktes direkte på 70 10 20 12. 
  • Kommunens presse-/kommunikationsenhed: presse@holb.dk /ansvarlig leder: Karen Breiner Nielsen 72 36 58 85, kabrn@holb.dk 

 

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter 

 

  • Psykisk krisehjælp til medarbejdere  

 

Oprettelse/revision 

 

Denne indsatsplan er udarbejdet af Anja Skou Poulsen, konsulent v. Fagcenter for Læring & Trivsel. 

Opdateret af Tina Teglers den 091023

 

BRANDINSTRUKS FOR BØRNEHUSET PILEHYTTEN 

RØGALARMERNE SKAL ALTID RESPEKTERES, OG RØMNING AF BØRNEHUSET FOREGÅR UD FRA NEDENSTÅENDE RETNINGSLINIER. 

 

  1. NÅR EN RØGALARM GIVER SIGNAL, KONTROLERER DEN NÆRMESTE VOKSNE HVAD DER ER SKET, OG VURDERER OMFANGET. 

ER DET ALVORLIGT GIVES DER SIGNAL TIL AT ALLE BØRN OG VOKSNE FORLADER BØRNEHUSETS BYGNING OG TAGER OPSTILLING PÅ PLADSEN VED BÅLSTEDET. 

SE UDVIDET INSTRUKS 

FLUGTVEJEN FOR ALLE LOKALER ER SAMME VEJ SOM MAN KOM IND – ELLER NÆRMESTE SIKRE UDGANG. 

  1. ALARMERING AF BRANDVÆSEN SKER AUTOMATISK – VI SKAL RINGE TIL SKOLE SERVICEMEDARB JOHNNY 72366072
  2. DE VOKSNE TAGER IPAD’SENE MED UD, OG EN VOKSEN FORLADER SOM DEN SIDSTE BYGNINGEN OG LUKKER DØRENE EFTER SIG.

IMENS TJEKKER DE ØVRIGE VOKSNE AFKRYDSNINGSSEDLERNE/ 
IPAD’SENE OG HOLDER MANDTAL. 

  1. AFPATRULJERING AF LOKALERNE OG EVT. BRANDBEKÆMPELSE FORETAGES AF ADMINISTRATIVT PERSONALE SAMT EVT. LEDIGE ANSATTE.

DET PÅHVILER LEDELSEN AT ALLE ANSATTE ER ORIENTERET OM BRANDINSTRUKTIONEN. 

DET PÅHVILER GRUPPE-PÆDAGOGEN AT ALLE BØRN ER ORIENTERET OM BRANDINSTRUKTIONEN. 

BRANDMATERIEL FOREFINDES FØLGENDE STEDER : 

SKUMSLUKKERE : I LIGGEHALLEN + 1. SAL GANG V. LOFTRUM 

BRANDSLANGE  : PÅ MEJSESTUEN GARDEROBE + 1 SAL I LILLE GENNEMGANG 

          DISSE KAN NÅ UD TIL ALLE LOKALER 

BRANDTÆPPE :     LÆRKESTUEN GARDEROBE + SVALESTUEN V. BAGDØREN MOD  TERRASSEN 

 

UDVIDET BRANDINSTRUKS 

FOR BØRNEHUSET PILEHYTTEN 

HVAD SKAL ALTID VÆRE FORBEREDT OG HVEM GØR HVAD. 

 

NÅR ALARMEN GÅR I GANG / NÅR BRANDEN OPDAGES GIVES DER BESKED TIL DET ØVRIGE PERSONALE OG BRANDVÆSENET ALARMERES AUTOMATISK.  

DET VURDERES OM MAN KAN BEKÆMPE ILDEN MED DET FORHÅNDVÆRENDE BRANDSLUKNINGSMATERIALE. 

 

I CYKELSKURET (SOM VUGGESTUEN MEDBRINGER NØGLE TIL) STÅR EN KASSE MED TÆPPER TIL AT HOLDE BØRNENE VARME – ET PAR LIGGEUNDERLAG TIL AT STÅ PÅ – PLASTIKPOSER – PLASTER - LOMMELYGTE –.  

AMR ER ANSVARLIG FOR AT DENNE KASSE ALTID ER UP TO DATE. 

I KASSEN LIGGER OGSÅ POSER TIL AT GIVE BØRNENE PÅ FØDDERNE FOR AT HOLDE DISSE TØRRE. 

DENNE KASSE – SAMT IPADS - TAGER DEN FØRST INDMØDTE PERSONALE ( KL. 6.15)  OG GÅR TIL SAMLINGSSTEDET VED BÅLPLADSEN OG TAGER IMOD BØRNENE. 

DE NÆSTINDMØDTE PERSONALER ( KL. 7.30) TØMMER FØRST DE RUM DE ER I, OG SENDER BØRNENE UD AF DEN NÆRMESTE SIKRE DØR MOD UDGANGEN HVOR EN PERSONALER TAGER IMOD OG SENDER DEM VIDERE – TIL SAMLINGSSTEDET VED BÅLPLADSEN, HVOR DER BLIVER TAGET IMOD DEM. 

NÅR ALLE ER UDE SAMLES MAN VED SAMLINGSSTEDET VED FODBOLDMÅLET OG DER HOLDES MANDTAL EFTER IPAD’SENE 

EN FRA ADMINISTRATIONEN – ELLER HVIS DENNE IKKE ER TILSTEDE – DEN DER OPDAGEDE BRANDEN – GENNEMGÅR ALLE RUM FOR AT TJEKKE OM ALLE ER UDE. 

NÅR MAN HAR FÅET SAMLET ALLE, VURDERES DET OM BØRNEFLOKKEN SKAL BRINGES ET ANDET STED HEN. 

 



Feedback

Sidst opdateret

09.01.2024

Ansvarlig redaktør

Hanne Birgitte Hellisen